Nyheter

NC Skellefteå

Här kommer lite race information från teamets senaste tävling som gick i Skellefteå. Det gick lite tungt för teamet det var bara Elias i J60 som det gick hyffsat för. Det började lite trevande men allt eftersom dagen gick så blev det bättre och bättre. Elias slutade 4;a i finalen med en fin omkörning på sista varvet. För Emil och Paulius gick det lite Emil slutade 8;a och Paulius 12:a.Alexander hade en riktig tung dag det var stolpe ut, vi hittade inte någon fart och vi var 7 tiondelar för långsam. Alexander slutade på en 8:e plats. Nu väntar en dubbel tävling i Luleå den 22-23 augusti vi hoppas att det går lite bättre för teamet.

Vi får kanske se 2 till av teamets förare göra premiär Magnus i S125 om det blir tillräkligt med förare och Nicklas i KZ2.

NC tävling i Lycksele

Då var det dags med lite information från helgens tävling i Lycksele. Teamet hade 4 förare till start, 3 i klassen J60 och en i klassen KZ2.För Elias Åberg i J60 så blev det bättre och bättre ju längre dagen gick. Elias var snabb i finalen men i detta fältet är det inte så lätt att klättra i placeringar alla är så jämna. Det slutade med en 6:e plats med mersmak. Emil Rönnlund gick det också bättre ju längre dagen gick, det saknades lite mer fart. Emil slutade på en 8;e plats. För vår sista förare Paulius Cesna som hade lite problem med motorn under förmiddagen med del löste sig och tiderna börja komma. Med 9 kg övervikt på karten så är det svårt att matcha de övriga förarnas tider. Men det blir bättre och bättre så till nästa tävling hoppas vi kan krympa avståndet till de andra.Och så var det KZ2 Alexanders första tävling för året endast 2 tim körninga av karten och mesta delen är inkörningar av motorer. Det gick ganska bra fram till tidskörningen. Tidskörningen slutade med en punktering och besök utanför banan. Det blev startruta 12 i kvalen. I kvalen brottades vi med lite fäste och andra justeringar framför allt med en motor som knappt var inkörd och testad och med 13kg övervikt på karten så arbetade oss upp till startruta 8 i finalen. Till finalen så skruvade vi på fäste kanske lite väl mycke för när starten gick så var det första gången jag har sett en KZ2 göra ett framvagns lyft. Det gick ganska med tanke på övervikten och i slutet av racet brottades Alexander med överhettade däck. Vi var tidsmässit bara 3/10 efter de snabbaste i fältet och detta med 13 kg extra vikt. Sen måste jag tacka Leonardo Viti Viti Racing för en helt fantastisk motor. Nu laddar vi för nästa tävling som blir i Skellefteå. Tyvärr så har jag inga bilder från tävlingen eller lyftet.

Dubbel tävling NC

Då var årets första tävling för teamet avklarad. För Elias Åberg J60 var det en jobbig helg teamet fick inte snurr på maskinen och det slutade med en femte plats både lördag och söndag. Efter analys av data så hittade vi problemet varför det gick så dåligt . Nu väntar väntar vi bara på nästa tävling för att se om vi har lärt oss av misstaget i Örnsköldsvik.

För Isabell Åberg som körde under MRA under helgen fick det riktigt bra under lördagen vilket slutade med en femte plats. Söndagens race slutade med enn krach i andra kvalheatet som gjorde att hon inte kom till start i finalen. En skadad arm satte stopp för det, ingen allvarlig skada utan Isabell kommer att starta i Lycksele som är nästa tävling i norrrlandscupen den 18 juli.

Till Lycksele kommer fler av teamets förare till start Emil Rönnlund J60 och Alexander Andreassen KZ2.

Norrlandscupen 2020

Då var norrlandscupen igång. Vi börjar med dubbel tävling i Örnsköldsvik 27 och 28 juni. Som det ser ut i skrivande stund att teamet bara kommer till start med syskonen Elias och Isabell Åberg. Elias i J60 och Isabell i J125.

Alexander Andreassen, Emil Rönnlund och Theo Waara väntar med premiären. På grund av covid-19 så har tävlingskalender skrivits om så Örnsköldsvik är först ut.

COVID-19

Då har nästa hela maj månad gått, det ser ut att teamet förare får träna ett tag till, Det verkar som att karting premiären blir uppskjuten till augusti månad för tillfället. Vi får väl avvakta och se vad som händer under de närmaste veckorna, om det blir några ändringar på folkhälsomyndighetens rekomendationer.

NC Final Skellefteå

Norrlandscup final Skellefteå

Då var det dags för finaler i norrlandscupen, i år så var det Skellefteå MS som stod för värdskapet.

Dagen började med uppehållsväder men slutade i med ihållande regn. De var svåra förhållande när kval heaten och finalerna skulle avgöras. Det ställdes höga karv på förarna att bemästra kartarn under dessa förhållanden, det blev en och annan avåkning.

För teamet fyra förare blev det blandad kompott. För Elias Åberg i J60 var det en tung dag det var svårt att få det att fungera och det fanns ingen speed i karten. Elias slutade 5 i första finalen och 6:a i andra. Däremot hade Emil Rönnlund bra fart i karten i regnet, men som många andra så med så hård satsning så blev det en och annan snurring och avåkning under racet. Emil slutade 7:a i första finalen och 9:a andra.

Isabell Åberg i J125 gick det rätt bra, Isabell gjorde säsongens bästa tidskörning som slutade med en 8:e plats. Det  blev lite försiktigare körning när regnet kom, det var väldigt svåra förhållande.  Isabell slutade på 14:e plats i båda finalerna.

Alexander Andreassen i KZ2 började lite trevande men arbetade sig närmare täten för varje start. Det var stora problem att hitta fäste och det blev inte bättre när regnet kom. Det var svårt i regnet och hur stora risker var man villig att ta. Första kvalheatet var inte bra vi hade nästa inget fäste och slutade på 8:e plats, det blev lite bättre i andra kval heatet en 6:e plats. Till finalerna så började regna lite mer ihållande, vi börja ladda lite mer och försöka få liv i regndäcken men det var fortfarande dåligt fäste. Alexander lyckades att klättra upp till 4:e plats. Till sista finalen så blev regnet mer ihållande det var som himlen öppnades det bara vräkte mer de fick skjuta på starten 15 minuter eftersom det var omöjligt att köra. Eftersom vi satte på nya regndäck till andra och ladda lite mer motormässigt så ökade vi våra odds och vilket gav resultat. Alexander var snabb men under dessa förhållande var det inte lätt att köra om och vattenplaning var ett stort problem. Alexander belönades med en 3:e plats i finalen.

NC Piteå Deltävling 7

I helgen så var det dags för Deltävling 7 i Norrlandscupen. Tävlingen hölls i Piteå och bjöd på skifftande väder och blandat resultat. I J60 så gick det bäst för Elias Åberg men det började för honom lite tungt från början men i finalen så gick det undan . Det var synd att han satt fast i början av racet, vilket innebar att de tre första fick ett ordentligt försprång som visade sig vara för stort att ta in fast att han var över sekunden snabbare än de i täten. Elias slutade på 4:e plats. Emil Rönnlund hade det också tungt i helgen men det blev bättre under dagen och Emil slutade på en 7:e plats. I J125 hade Isabell Åberg och Theo också lite tungt i början av tävlingen. Men Isabell lyckades få till det i andra kval heatet och körde riktigt fort i heatet Isabell hade 6:e bästa tid i heatet. Tyvärr så slutade med en 12:e plats i finalen hade inte samma flyt i finalen som i kval heatet. För Theo så slutade med en 13:e plats. Och så var det Alexander Andreassen i KZ2, vilken dag en trevade början, Det böjade med att jag (Philip Ullberg) hade låst in hans utrusning i bilen och glömt nycklarna hemma i Luleå. Upptäckte detta 07.20 så det var bara att skynda sig hem och snabbt tillbaka. Alexander missade första träningen. Andra träningen hela 1 sek från täten. Det blev lite bättre i tidkörningen krympe avståndet till 6 tiondelar, Då bestämde vi oss att ladda lite extra i första kval heatet och det gav resultat. Från startruta 5 så gjorde Alexander årets hitils bästa start från femte till första och sen var det inte något snack om vem som dominerade racet. När 2 varv var körda så var ledningen hela 4- 5 sekunder eller i meter ca 100. När halva racet var kört så slog Alexander av på tempot eftersom det började att gå lite varmt. När det var dags för målgång så var det var det bara att konstatera att detta var hitils den mest överlägsna segern i norrlandscupen för året. Det blev nästan 9 sek eller nästan 200 meter. Till andra kvalet så var vi tvugna att inte ladda fullt så mycket vilket resultaterade med en fjärde plats. Så var det dags för final. Det höll på att sluta inna vi ens hade hunnit ut på banan. Vi kom lite sent till start så Alexander var tvungen att stressa ikapp de övriga för att få starta på ruta 1. Alexander han precis men under tiden han jagade ikapp så glömde han att justera bromsarna eftersom det hade börja regna lite mer så det var halt ute på banan. Så han blev ett lätt byte på första varvet. Alexander höll sin 3:e plats fram till 6: varvet när han bromsa på sig och det bar iväg ut i grusfållan och var det racet över. Nu är det bara att ladda för finalen Skellefteå om 2 veckor och försöka förbättra resultatet för teamets förare. Under helgen har vi också haft 2 nya förare i teamet Hugo Eliasson och Paulius Cesna båda förarna i J60.
För Hugo Eliasson så var det stolpe ut hela helgen det fanns liksom igen hejd på bakflytet. Hugu kämpade som ett djur i heaten och finalen och fick en 5:e plats tillslut. För Paulius var det hans första tävling, han hade också problem men han löse dessa på ett bra sätt och han kommer tillbaka. 
Bilder på förarna under tävlingsdagen kommer senare

Dubbel tävling Umeå

Då var dubbel tävlingen i Umeå av klarad. Det blev blandade resultat för teamets förare. Lördagen bjöd på stabilt väder sol och ca 18-20 grader varmt. Ingen av de yngre förarna har tidigare kört på banan tidigare och Alexander körde sist i Umeå 2014. Bäst placerings mässigt lyckades Alexander Andreassen och Elias Åberg. Söndagen den bjöd på händelse rik gokartkörning. Vädret pendlade mellan torrt och blött hela dagen så det blev en hel del chansningar på vad för däck ska man köra med. Teamets förare i J60 gjorde 2 chansningar i Kval heat 2 och i finalen, Båda chansningarna misslyckades. När starten gick så började det regna och gjorde det omöjligt att ta upp kampen med de som körde med regndäck. Men vi fick se Elias Åberg köra in på en 4:e plats i kvalheat 2 före förare med regndäck. Nästa gång när det blir likvärdiga förhållande och det står och väger vilka däck man ska använda så får vi hoppas att de väljer rätt.Det gick lite tungt för Isabell Åberg och Theo Waara under helgen. Det var lite bättre lördagen. Isabell kände sig inte helt på topp under söndagen så det gick lite tungt. Alexander Andreassen brottades med att han inte fick tillräckligt med fäste både lördag och söndag. Det blev väl bättre och bättre och till finalen på söndagen så gick det väldigt fort. det gick väl kanske lite väl fort så på första varvet när han skulle köra om för en 3:e plats så bromsade han på sig och slutade utanför banan och fick motorstopp. Det tog nära femtio sekunder innan han var ute på banan igen. Men det gick fort där bak men det gällde att inte överköra så att däcken skulle ta slut.
Teamets resultat i helgen
Elias Åberg 6:a och 7:a
Emil Rönnlund 7:a och 8:a
Isabell Åberg 12:a och 14:e
Theo Waara 15:e och 15:e
Alexander Andreassen 6:a och 12:a

Svenskt Mästerskap

Då var Svenska Mästerskapet slut för denna gång. Då återstår det bara att sammanfatta och vila upp sig till nästa tävling. Med facit i handen så har det inte gått så dåligt för teamets förare. För Elias Åberg slutade det med en 27:e plats av 36 startade. med tanken att han har bara hade kört den nya karten 6 timmar samt att det var hans andra start i J60 innan SM veckan började. För Isabell gick det bra för hela veckan, med tanken att hon hade totalt bara 25 timmar i karten sedan hon började med karting 2018.Denna tävling var en bra erfarenhet i den forsatta tävlings karriär. Isabell slutade på en 32:a plats i finalen. För Alexander var det lite upp och ner, brottades med varmgång på motorn hela helgen, fick till körningen i förfinalen hyffsad slutade på en 22 plats. Finalen forsatta värmeproblem samt att lite fel på setupen på chassiet så det gick lite tungt i finalen. Alexander tappade 3 platser och slutade på en 25:e plats. Målsättningen innan SM var var att alla förare skulle köra final och det lyckades vi med.